Die ‘speciale’ boot is dus … een graanzuiger!

Het MAS en Maritiem Museum Rotterdam nemen Graanzuiger 19 onder gezamenlijk beheer

Bezoekers van het MAS kijken met grote ogen naar de graanzuiger die sinds kort langs het MAS voor anker ligt. Het MAS en het Maritiem Museum Rotterdam werkten een soort van co-ouderschapsplan uit voor dit schip. De graanzuiger valt onder gezamenlijk beheer en zal de helft van de tijd in Antwerpen, de andere helft in Rotterdam aanmeren.

Met dit gezamenlijke initiatief realiseren MAS en Maritiem Museum Rotterdam een Europese nieuwigheid: voor het eerst in de geschiedenis nemen twee grote musea in verschillende landen de verantwoordelijkheid voor maritiem toperfgoed. Want deze graanzuiger is zowel voor Vlaanderen als Nederland van enorme betekenis. 

 

Van Antwerpen naar Rotterdam

In de jaren 1980 verdwenen de laatste Antwerpse graanzuigers. Eén ervan, nummer 19 werd in 1985 aangekocht door het Maritiem Museum Rotterdam. Het was de bedoeling om de Antwerpse graanzuiger te ontmantelen en te gebruiken als wisselstukken om de laatste Rotterdamse elevator te restaureren. Al snel bleek het Antwerpse exemplaar in betere staat te zijn en zo bleef de Antwerpse stadsgraanzuiger 19 bewaard als de enige operationele stoomgraanzuiger in de wereld.
Een ploeg gedreven en bekwame vrijwilligers van de Stichting  Rotterdamse Elevator hield de graanzuiger al die tijd in werkende conditie.

 

Gezamenlijk project

In 2015 dienden het Maritiem Museum Rotterdam en het MAS een gezamenlijk project in bij een Belgisch-Nederlandse stichting voor een gezamenlijk beheer in de toekomst. De VZW Natuurbehoud Pater David beheert de nalatenschap van Jacques Schoufour (1927-2014), een Rotterdamse havenbaron die in België woonde. De stichting kende een startbedrag  toe voor de restauratie van de graanzuiger in een gezamenlijk beheerproject, waarbij de graanzuiger in de toekomst 50/50 in Antwerpen en in Rotterdam zal worden aangemeerd.

 

Symboolwaarde

Het feit dat er in Antwerpen geen graanzuiger bewaard bleef, en het laatste Antwerpse exemplaar in het buitenland werd gekoesterd als topstuk, gaf veel Vlaamse erfgoedzorgers een wrang gevoel. Momenteel is de graanzuiger terug in Antwerpen en wordt er een restauratie- en exploitatieplan uitgewerkt door beide musea met bijkomende partners zoals de Hogere Zeevaartschool.
De Rotterdamse vrijwilligersploeg wijdt ook de Antwerpse MAS-vrijwilligers in in de werking van deze complexe machine. Het MAS gaat nog bijkomende vrijwilligers zoeken met een achtergrond als werktuigkundige in de grote vaart.

 

Technische gegevens

  • Ontwerp: AG Luther, Braunschweig, Duitsland
  • Constructeur: scheepswerf John Cockerill, Hoboken
  • Bouwjaar: 1926-1927
  • Hoogte: 30,45 meter
  • Lengte: 30 meter
  • Breedte: 10,45 meter
  • Machine: tweecilinder compound stoommachine van 275 iPk
     

Fotoreeks

Klik op de foto voor de reeks. Foto's Frits Loomeijer

Aankomst graanzuiger aan het MAS

Meld je aan voor onze nieuwsbrief