4 Chinese jonken uit de MAS collectie op bruikleen naar China Maritime Museum, Shanghai. 

'Model of a Dandong, sea-going junk’

Hout, textiel, metaal,  H. 69 cm x W. 27,5 cm x L. 82 cm

Collection MAS

 

'Model of a ‘Zhenjiang’

Hout, textiel, metaal, H. 138 cm x W. 36cm x L. 113cm

Collection MAS 

 

Jiujiang’ Model of River Junk 

Hout, textiel, metaal, H. 103cm  x W. 35 cm x L. 132cm

Collection MAS 

 

Model of a Sea-going Cargo Junk from Hong Kong

Hout, textiel, metaal,  H. 81cm x W. 28,5 cm x L. 101 cm

Collection MAS 

 

Lhasa, de heilige stad van Tibet, en haar omgeving

Dit topstuk uit de MAS collectie hangt centraal in de tentoonstelling omdat het bekend staat als een van de grootste en meest omvattende schilderijen in zijn soort.

De rolschildering, in het Tibetaans thangka genoemd, geeft een kartografisch zicht op de stad Lhasa, hoofdstad van Tibet en een belangrijk boeddhistisch bedevaartsoord. Centraal staat de Potala, de residentie van de Dalai Lama (hoofd van de Tibetaans boeddhistische kerk) en de Jhokang, de hoofdtempel. Daar omheen staan nog negen kloosters en heiligdommen in de omgeving  afgebeeld. Dit soort schilderijen diende als wegwijzer voor pelgrims. Opvallend hier zijn de gebouwen die afgebeeld zijn in vogelperspectief: de muren zijn langs alle kanten te zien, als het ware open gevouwen. Op het werk staan ook mensen in verschillende etnische klederdrachten. Het is van historisch belang omdat veel van de afgebeelde gebouwen intussen vernietigd zijn door de Chinese bewindvoerders.

In bruikleen voor de expo 'Monumental Lhasa, Palace, Temple' in Rubin Museum of Art, New York 
van 16 september 2016 tot 9 januari 2017
een tentoonstelling over de architectuur van Tibet in de 18e - 19e eeuw

Rolschildering (thangka) op doek, Tibetaanse Autonome Regio van China, 1850, H 105 x B 167 cm. MAS, Antwerpen 

 

De negen overdenkingen over de onreinheid van het lichaam als inspiratie voor nieuw theaterstuk in NTGent

Japanse schilderingen die de ontbinding van een lijk tonen, met bijhorende  verzen in Chinese kalligrafie.  Zij dienen als inspiratie voor de tekst en scenografie van een theaterstuk van NTGent, op initiatief van dramaturg Koen Haagdorens. Tijdens zijn voorstelling worden beelden van de schilderingen geprojecteerd. Een afdruk op een houtenpaneel wordt ook rondgegeven aan het publiek. Onze schilderingen vormen een de rode draad in dit aangrijpende toneelwerk.

De reeks van negen prenten toont een mooie prinses in vol ornaat en daarna de verschillende stadia van ontbinding van haar dode lichaam, tot er van haar niets meer overblijft. De boodschap: het lichaam is slechts een tijdelijk omhulsel, alleen de geest blijft en wordt herboren in een nieuwe vorm. De illustraties ondersteunden de meditatie van monniken die hun aardse verlangens wilden verdrijven.

Deze 17de-eeuwse reeks is een van de oudste in haar soort en de enige gekende in westerse verzamelingen. Ze is verworven uit het legaat van de Antwerpse dichter-verzamelaar Max Elskamp. Hij kocht ze eind 19de eeuw op aanraden van een vriend, de architect Henry Van de Velde. Het japonisme vierde toen in kunstminnende kringen hoogtij.

Oorspronkelijk was dit één lange rol die je van links naar rechts moest lezen, maar met het oog op de restauratie en conservatie werden de onderdelen losgemaakt en apart ingekaderd. Elke schildering is vergezeld van een kalligrafische tekst in klassiek Chinees.  

Info over het theaterstuk: https://www.ntgent.be/nl/productie/kroniek

De negen overdenkingen over de onreinheid van het lichaam, Morishige, Japan, 1670–1680, Legaat Max Elskamp

 

Chinese draak naar Limburgs Museum in Venlo

Drakenkop-masker met kleed, als kostuum gebruikt bij Chinees Nieuwjaar.

In bruikleen voor de tentoonstelling “Draken” in het Limburgs Museum in Venlo van 23 april tot 18 september 2016 en in het STAM in Gent van 2 december 2016 tot 28 mei 2017.

 

Afrikaans topstuk uit het MAS te bewonderen in de expo “Utopia” - Leuven

Leuven viert de 500ste verjaardag van Thomas More’s wereldberoemde boek “Utopia” met een groots cultureel stadsfestival. Trekker is de tentoonstelling “Op zoek naar Utopia” in M-Museum Leuven.
Voor deze prestigieuze tentoonstelling is het ivoren Afro-Portugese tafelsiervat, één van de pronkstukken uit de Afrika collectie van het MAS, in bruikleen gegeven. Het vakkundig gesneden tafelsiervat, wellicht voor peper en zout, werd vervaardigd in het begin van de 16de eeuw in het koninkrijk Benin. Dergelijke pronkbekers in Afro-Portugese stijl verschenen toen als “curiosa” op tafels van de Europese elite en kapitaalkrachtige burgers. Dit exemplaar geldt als een van de zeldzaam bewaarde sporen van cultuurvermenging tussen Afrika en Europa. 

In bruikleen voor de expo 'Op zoek naar Utopia' in M-Museum Leuven
van 24.09.2016 tot 17.01.2017
Meer informatie over de expo en andere projecten vind je hier: www.utopialeuven.be 

 

Het verhaal van de Belgica: de legendarische driemaster

In het Natiënhuis ontdek je het verhaal achter de Belgica, de legendarische driemaster die als eerste expeditie overwinterde op Antarctica. Deze baanbrekende ontdekkingsreis naar het einde van de wereld, onder leiding van de Belg Adrien de Gerlache, vertrok op 16 augustus 1897 uit Antwerpen aan het Steen. Het wereldvermaarde FRAM-museum in Oslo en het MAS werkten samen om deze tentoonstelling op poten te zetten. Behalve dat je er alles leert over dit bloedstollend avontuur van de onverschrokken ontdekkingsreizigers, kan je ook zien hoe het werklozenproject De Steenschuit in Boom een replica bouwt van de stoere driemaster Belgica.

Praktisch

  • De Belgica-tentoonstelling is te bezichtigen in het Natiënhuis, Jordaenskaai 25 te Antwerpen, vlak tegenover het Steen.
  • De tentoonstelling is enkel voor groepen te bezoeken na afspraak met Eddy Stuer: eddy.stuer@steenschuit.be 
  • Meer info over het verhaal van de Belgica vind je op www.newbelgica.be

 

Goden, geesten en demonen in Egypte

Bronzen beeld van gevleugelde Isis, Laatfaraonisch tot Ptolemaëisch, Collectie MAS (AV.1879.001.03)

In bruikleen voor de expo 'Goden, geesten en demonen in Egypte' in het Musée Royal de Mariemon in Morlanwelz, uitgeleend tot 20 november 2016
Meer info op de website van het museum:www.museé_mariemont.be

 

 

Voor God & Geld. Gouden tijd van de zuidelijke Nederlanden

49 objecten uit de Maritieme collecties van het MAS zijn uitgeleend aan het Provinciaal Cultuurcentrum Caermersklooster in Gent, tot 21 januari 2017. Het zijn vooral objecten uit koper en tin. Die vormden de lading van een Antwerpse koopvaarder die rond 1510 nabij de Scheldemonding is vergaan. Bij de objecten zit ook een unieke kaartpasser (objectnummer MAS.IB.2010.031.468). 

Uitgeleend voor de expo 'Voor God & Geld. Gouden tijd van de zuidelijke Nederlanden' in het Provinciaal Cultuurcentrum Caermersklooster, B-9000 Gent.
Van 16/06/2016 tot 21/01/2017 

 

Sint-Joris en de draak terug van Mons 2015, culturele hoofdstad van Europa

Het beeld van Sint-Joris en de draak was tot 17 januari te bewonderen in de tentoonstelling “De Man, de draak en de dood” in het MAC’s – Site du Grand Hornu. Het beeld is op 25 januari teruggekeerd naar de Hallepoort (KMKG) in Brussel, waar het (al van voor Mons) in langdurige bruikleen is.

Het ruiterstandbeeld van Sint-Joris en de draak is wellicht een zestiende-eeuwse replica van het beeld dat sinds 1314 de oude Sint-Jorispoort sierde.
Naar aanleiding van de verbouwing van de oude stadspoort in 1544 wordt het beeld verwijderd en aan de Gilde van de Oude Voetboog geschonken, die veertig jaar later wordt omgedoopt tot Sint-Jorisgilde. In 1838 schenkt een zekere Jos Hartog het standbeeld aan het stadsarchief dat toen nog in het stadhuis was ondergebracht. Wanneer het Museum van Oudheden (1864) zijn deuren opende, verhuisde het beeld van het archief naar het Steen waar het werd tentoongesteld.  

Na onderzoek bleek dat het beeld vroeger polychroom was. Er werden bijvoorbeeld verfresten teruggevonden die erop wijzen dat de draak - al dan niet in zijn geheel- geschilderd was in een blauwe kleur en het gras onder de draak in het groen. Het gelaat en de handen van Sint-Joris waren rozig. De zwarte kleur die op het harnas werd teruggevonden diende mogelijk als onderlaag voor zilverfolie, die zorgde voor een metaaleffect.  Het paard tenslotte was wellicht grijs geschilderd en had zwarte manen.

 

Tegeltableau ‘De bekering van Saulus’ in het Château d’Ecouen (Frankrijk)

Tot 3 oktober 2016 is het gerestaureerde tegeltableau ‘ De bekering van Saulus’ te bewonderen in het Musée national de la Renaissance in het Château d’Ecouen. Het is er een van de vele majolicatopstukken in de een tentoonstelling over de ceramist “Masséot Abaquesne. L’éclat de la faïence à la Renaissance”.

De expo geeft bezoekers een overzicht van het gehele oeuvre van de tot nu toe minder bekende Masséot Abaquesne (1500-1564), plateelschilder uit Rouen. Zijn uiterst verfijnde stijl bezorgde hem naam en faam. Hij leverde prachtige majolicavloeren voor de Franse koningen Frans I en Henrdrik II en voor het château d’Ecouen. Een uniek ensemble van topstukken uit zijn atelier wordt getoond in het bijzijn van eigentijdse majolica uit Antwerpen en Italië, afkomstig uit de grootste keramiekverzamelingen.

Ook Antwerpen, het belangrijkste majolicaproductiecentrum ten noorden van de Alpen, heeft het oeuvre van Abaquesnes duidelijk beïnvloed. Het tegeltableau ‘De bekering van Saulus’ uit 1547, maar ook andere stukken uit de MAS|collectie Vleeshuis zijn daar voorbeelden van.

 

 

Het schilderij ‘De Spaanse Furie’ in het Swiss National Museum in Zürich (tot 27 november)

Vandaag is ‘De Spaanse Furie’ een van de sleutelstukken in de expo ‘Europe in the Renaissance. Metamorphoses 1400-1600’ in het Landesmuseum van Zürich. De expo belicht een van de meest vooruitstrevende en vernieuwende periodes in de geschiedenis van de mens. ‘De Spaanse Furie' staat centraal in de epiloog van het tentoonstellingsverhaal. Het werk illustreert immers hoe het kenmerkende verlichte discours aan het einde van de renaissance plaats moest ruimen voor de turbulente periode van de Opstand. Het wordt er samen met ‘De Kindermoord van Bethlehem’ uit het atelier van Pieter Bruegel de Oude (Muzeul National; Bruckenthal Sibiu (Roemenië) geëxposeerd.

Het olieverfschilderij is een eigentijdse weergave van de Spaanse Furie van 4 augustus 1576 in Antwerpen. Het neemt een bijzondere plaats in in de herinneringscultuur van de oorlogswreedheden tijdens de Opstand. Op een unieke manier vol pathetiek toont het de gruwelijkheden van de plundering door Spaanse soldaten in de omgeving van de Grote Markt en het stadhuis. Dit historische document van grote kunsthistorische kwaliteit wordt gesitueerd in de omgeving van Gillis Mostaert en gedateerd tussen 1576 en 1585.

 

 

Meld je aan voor onze nieuwsbrief