Het kleinste: Ring van de Azteken

Deze ring is met ongelooflijk veel precisiewerk gemaakt. Het was een bijzondere grafgift voor een Azteekse edelman. Dit kunstwerk maakt deel uit van de collectie Paul en Dora Janssen-Arts en te bezichtigen in de expo Leven en Dood op +8.

© MAS (Antwerpen) - foto : Hugo Maertens, Brugge

De grootste: havenkranen

De havenkranen zijn een icoon voor het MAS; ze symboliseren de industriële evolutie die de haven drastisch veranderde vanaf de negentiende eeuw. Het MAS is hiermee het eerste museum in Antwerpen dat aandacht heeft voor industrieel erfgoed. Bovendien is het de grootste collectie museumkranen ter wereld. Er zijn er zeventien. U ontdekt ze rondom het MAS.

Het gevaarlijkste: de kris

Deze Indonesische dolk ontstond voor 1500. De kris maakte deel uit van de traditionele kledij en werd meestal op de rug gedragen. Het ontwerp varieert van streek tot streek en de detailuitwerking is erg verfijnd. Materialen als goud en diamant weerspiegelen het aanzien van de drager. (Machtsvertoon +4)

© MAS (Antwerpen) - foto : Musea en Erfgoed, Antwerpen - Bart Huysmans & Michel Wuyts

Het meest prikkelende: Naga-lingam

Dit 19de eeuwse bronzen beeld is afkomstig uit India. Het is een voorstelling van de god Shiva als fallus. De slangen of ‘naga’ verwijzen naar vruchtbaarheid en erotiek. Ontdek het in de expo Leven en Dood op +7.

© MAS (Antwerpen)

Het meest praktische: vertaalboekje van een Chinees zeeman

Met dit notaboekje uit de jaren ’30 ging een Chinese zeeman in Europese havens op zoek naar werk, verblijfplaatsen en vrouwen. In het MAS vindt u het terug in de expo Wereldhaven (+6).

Het meest paradijselijke: Islamitisch bidtapijt

Een islamgelovige bidt op een bidtapijt, om rein te zijn. De vier medaillons vormen een levensboom. De mihrab bovenaan, een gebedsnis, wordt naar Mekka gericht, net als het hoofd van de gelovige die bidt. Naast een amulet in ruitvorm ziet u de handen van Fatima, de dochter van profeet Mohammed. Zij weren het kwaad af. Te zien in de expo Leven en Dood (+7).

© MAS (Antwerpen) - foto : Musea en Erfgoed, Antwerpen - Bart Huysmans & Michel Wuyts

Het verste: Maori krijgskano

Dit model van een krijgskano uit de eerste helft van de negentiende eeuw komt uit Gisborne op het noordelijk eiland van Nieuw-Zeeland. Hij werd ontworpen door de Maori, de oorspronkelijke inwoners. En daarmee is dit het collectiestuk dat de langste reis heeft moeten afleggen alvorens in het MAS terecht te komen. (Machtsvertoon +4)

© MAS (Antwerpen) - foto : Musea en Erfgoed, Antwerpen - Bart Huysmans

Het meest nabije: Hanzeslot van het Hanzehuis

Op de plaats van het MAS stond vroeger het indrukwekkende Hanzehuis, dat dubbel zo groot was als het MAS; Het werd vanaf 1564 gebouwd door de architect die ook het Antwerpse stadhuis ontwierp. Het gebouw deed eerst dienst als handelspand, later als legerkazerne, militair hospitaal en protestantse kerk. In 1893 werd het Hanzehuis gesloopt na een felle brand. (Wereldhaven +6)

© MAS (Antwerpen) - foto : Musea en Erfgoed, Antwerpen - Bart Huysmans & Michel Wuyts

Het meest intieme: gouden peniskoker

Deze peniskokers zijn afkomstig uit Nariño, het grensgebied tussen Ecuador en Colombia. Peniskokers werden doorgaans gemaakt uit schelp, maar als grafgift waren ze van goud. (Leven en Dood +8)

© MAS (Antwerpen) - foto : Hugo Maertens, Brugge

Het meest angstaanjagend: Wanyugo-masker

Dit masker uit Ivoorkust verjaagt heksen. Heksen of zieleneters werken samen met onzichtbare geesten. Ze beroven mensen van levenskracht om zichzelf te versterken. Het janusmasker met twee dierenkoppen kan in de zichtbare én in de onzichtbare wereld kijken. Zo overwinnen de maskers de heksen. (Leven en Dood +7)

© MAS (Antwerpen) - foto : Musea en Erfgoed, Antwerpen - Michel Wuyts

Het meest komische: de Neus, voddenbaal of commentaarpop uit De Poesje van de Repenstraat

De Poesje is de afkorting van poesjenellentheater, het Antwerpse poppentheater. In 1862 ontstond een nieuw ‘poesje’ in de Repenstraat, een van de bekendste in Vlaanderen. De Poesje was populair volksvermaak waar machthebbers meedogenloos belachelijk werden gemaakt. (Wereldstad +5)

© MAS (Antwerpen) - foto : Musea en Erfgoed, Antwerpen - Bart Huysmans

Het oudste: beenderen van de reus Druoon Antigoon

De ‘reuzenbeenderen’ zijn in werkelijkheid een rib en schouderblad van een noordkaper, een walvissoort. Ze zijn tussen 2,3 en 2,5 miljoen jaar oud! Met stip het oudste stuk in de MAS-collectie. Te bewonderen in de expo Wereldhaven (+ 6).

© MAS (Antwerpen) - foto : Musea en Erfgoed, Antwerpen - Michel Wuyts

Het meest waar: de 9 overdenkingen over de onreinheid van het lichaam

De ‘negen overdenkingen’ tonen een mooie prinses in vol ornaat en vervolgens de verschillende stadia van ontbinding van haar dode lichaam. De prenten tonen dat een lichaam slechts een tijdelijk omhulsel is, alleen de geest blijft bestaan. Dit Japans topstuk uit de jaren 1670 is een van de oudste in zijn soort. De zevende prent ontbreekt. (Leven en Dood +7)

© MAS (Antwerpen) - foto : Musea en Erfgoed, Antwerpen - Bart Huysmans & Michel Wuyts

Het heiligste: Onderkaak van de Heilige Walburgis

Dit reliek, het lichaamsdeel van een heilige, werd vereerd door de aartshertogen Albrecht en Isabella. Die toonden hoe gelovig ze waren door relieken te verzamelen en te vereren. De onderkaak van deze heilige werd bewaard in de vroegere Sint-Walburgiskerk. Die stond in de stadswijk rond Het Steen en is verdwenen met het rechttrekken van de Scheldekaaien. (Machtsvertoon +4) 

© MAS (Antwerpen)

Meld je aan voor onze nieuwsbrief