Collectie op reis

In het MAS kan je de wereld zien. Of toch een deel ervan want de wereld wil ook het MAS zien. De bijzondere stukken uit het MAS zijn immers vaak erg interessant voor andere binnen- en buitenlandse musea. Het MAS krijgt dan ook regelmatig de vraag om stukken tijdelijk uit te lenen. En daar gaan we graag op in. Zo kan je de stukken uit de MAS collectie niet alleen in Antwerpen aantreffen, maar overal te wereld. New York, Marokko of Shangai? Het kan allemaal.

Sint-Joris en de draak naar Hallepoort, Brussel

In langdurige bruikleen aan Hallepoort (KMKG) in Brussel

Sint-Joris en de draak
Anoniem, Zuidelijke Nederlanden, 1544
Collectie MAS, AV.0843,
http://search.mas.be/Details/collect/192863

Het ruiterstandbeeld van Sint-Joris en de draak is wellicht een zestiende-eeuwse replica van het beeld dat sinds 1314 de oude Sint-Jorispoort sierde.

Naar aanleiding van de verbouwing van de oude stadspoort in 1544 wordt het beeld verwijderd en aan de Gilde van de Oude Voetboog geschonken, die veertig jaar later wordt omgedoopt tot Sint-Jorisgilde. In 1838 schenkt een zekere Jos Hartog het standbeeld aan het stadsarchief dat toen nog in het stadhuis was ondergebracht. Wanneer het Museum van Oudheden (1864) zijn deuren opende, verhuisde het beeld van het archief naar het Steen waar het werd tentoongesteld.

Na onderzoek bleek dat het beeld vroeger polychroom was. Er werden bijvoorbeeld verfresten teruggevonden die erop wijzen dat de draak - al dan niet in zijn geheel- geschilderd was in een blauwe kleur en het gras onder de draak in het groen. Het gelaat en de handen van Sint-Joris waren rozig. De zwarte kleur die op het harnas werd teruggevonden diende mogelijk als onderlaag voor zilverfolie, die zorgde voor een metaaleffect. Het paard tenslotte was wellicht grijs geschilderd en had zwarte manen.

Brabofontein naar DIVA, Antwerpen

In langdurige bruikleen aan DIVA in Antwerpen

Tafelmiddenstuk Brabofontein
Armand Lens, Jef Lambeaux
Antwerpen, ca. 1910
Zilver, amethist
MAS|collectie Vleeshuis, AV.1920.030
Geschonken door Louis Coetermans (1912)

Brabofontein in miniatuur

Deze tafelfontein verbeeldt de bekendste Antwerpse waarin de oorsprong van de naam Antwerpen wordt verhaald: hand-werpen. Bovenaan zien we de figuur van Brabo. Hij staat op het punt om met grote krachtinspanning de afgehakte hand van reus Antigoon weg te slingeren.

Dit unieke zilveren pronkstuk werd ter versiering midden op de tafel geplaatst, wellicht op een spiegel. Het is een kopie van Jef Lambeaux’ Brabofontein die 130 jaar geleden werd onthuld op de Grote Markt. De bronzen beelden op een rots van basaltstenen op de Grote Markt werden in de kopie in zilver uitgevoerd en op een rots van amethist gezet.

Antwerps zilver

Het pronkstuk werd vervaardigd door huis Lens uit de Huidevettersstraat. Armand Lens kreeg rond 1910 de opdracht van diamanthandelaar Louis Coetermans om de zilveren kopie te maken. In 1910 werd die tentoongesteld op de Exposition Universelle in Brussel.

Diamantair Coetermans was ook consul-generaal van Perzië. Tijdens de wereldtentoonstelling in Brussel werd hij aangesteld als commissaris-generaal. Later zou hij benoemd worden tot Commandeur in de Leopoldsorde. Om deze gelegenheid te gedenken, schonk Coetermans de tafelfontein aan de stad Antwerpen in 1912. Vandaag behoort het pronkstuk tot de MAS|collectie Vleeshuis.

Het is een van de permanente bruiklenen aan DIVA. Vanuit het MAS werden ook het bruidsbestek van Jan Theodor de Bry (AV.1920.006.001 en 002) en de zogenaamde knorrenbeker uit de eerste helft van de 17e eeuw (AV.1908) uitgeleend.

Frieden von der Antike bis Heute - Wege zum Friede

Van 28 april tot 2 september 2018 in het LWL-Museum für Kunst und Kultur in Münster (D)
https://www.ausstellung-frieden.de

Allegorie van de heropbloei van Antwerpen na de overwinning van Alexander Farnese
Hans Vredeman de Vries
Antwerpen, 1585
Olieverf op doek
MAS collectie AV.2009.009.001 | foto: Bart Huysmans
Overdracht Felixarchief Antwerpen

Hans Vredeman de Vries’ schilderij van de Allegorie van de overgave van Antwerpen in 1585 wordt tentoon gesteld in de internationale expo Frieden von der Antike bis Heute - Wege zum Friede in Münster Het is er een van de historische werken die de vrede verbeelden of de weg ernaartoe illustreren. Grote kunstenaars zoals Peter Paul Rubens, Eugène Delacroix, Käthe Kollwitz of Otto Dix zijn er vertegenwoordigd. En allen hanteren ze een karakteristieke methode om hun idee van de utopie van een geweldloze wereld in beeld te brengen. Vredeman de Vries’ doek is uniek door de talrijke symbolen en allegorieën die erop staan afgebeeld. Het verbeeldt het contrast tussen het politieke ideaalbeeld (de beloofde voorspoed) en de werkelijke effecten op de samenleving.

Vissen in het verleden. 500 jaar Vlaamse zeevisserij

Van 01/07/2018 tot en met 06/01/2019 in het NAVIGO-Nationaal Visserijmuseum.

Het NAVIGO-Nationaal Visserijmuseum slaat de handen in elkaar met het Museum aan de Stroom (MAS), het Abdijmuseum en het Vlaams Instituut van de Zee (VLIZ) om voor het eerst het verhaal van de visserij van de late middeleeuwen tot nu in beeld te brengen. In de expo gaan we terug in de tijd en volgen we het dynamisch, en soms ook woelig, verloop van de Vlaamse visserij. Vijf eeuwen geschiedenis op zee die nu via honderden objecten wordt tot leven gebracht. Van bloeiend bedrijf, tot talrijke zeeoorlogen tot een sector in crisis…

‘Vissen in het verleden’ toont zestiende-eeuwse kunstwerken en laat ze in dialoog gaan met schatten uit de scheepvaartcollectie van het MAS, het Abdijmuseum en het NAVIGO-museum. Zonder de allervroegste tijden te vergeten vertellen we een intrigerend verhaal van de ups en de downs van een bijna onbekende wereld: het leven op zee.

Je vindt meer info op de website van het NAVIGO-Nationaal Visserijmuseum.

Striking Iron. The Art of African Blacksmiths

Reizende tentoonstelling met enkele unieke Afrikaanse ijzeren kunstwerken uit het MAS

Fowler Museum at UCLA, Los Angeles  – 03/06/2018 tot 30/12/2018

National Museum of African Art, Smithsonian Institution, Washington  – 13/02/2019 tot 20/10/2019
Musée du Quai Branly, Parijs – 11/2019 tot 03/2020

Uit de Afrikacollectie van het MAS zijn drie bijzondere ijzeren kunstwerken geselecteerd voor een prestigieuze reizende tentoonstelling georganiseerd door het Fowler Museum. De expo toont 225 verschillende Afrikaanse kunstwerken en legt hierbij een bijzondere focus op eeuwenoude technieken van metaalbewerking, meer specifiek ijzeren objecten uit de archeologische tot hedendaagse periode.

Lees het artikel “StrikingIron.pdf” in het tijdschrift African Arts, Spring, 2018

Smeedijzeren beeldje met wenkende handen
Toegeschreven aan Myeel Kuba / Bushoong volkeren, Dem. Rep. Congo
H. 19.5 cm, smeedijzer, pigment
17e - 18e (?) eeuw
Aankoop Henri Pareyn, 1920
MAS collectie, AE.0773 | Foto: Michel Wuyts

Krachtbeeld (nkishi) met diadeem van ijzeren pijlpunten
Kunstenaar onbekend
Songye volk, Dem. Rep. Congo
H. 28.5 cm, hout, ijzer, koper, kauri, hoorn
Eind 19e - begin 20e eeuw
Schenking Louis Franck, 1920
MAS collectie, AE.0720 | Foto: Michel Wutys

Speervormige ruilmunt (mondjo)
Europese makelij
Kopie van Kwele munt (Gabon)
H. 52 cm, ijzer
Eind 19e – begin 20e eeuw
Legaat J.M. Sieren, 1951
MAS collectie, AE.1951.0001.0156 | Foto: Michel Wuyts

Meld je aan voor onze nieuwsbrief