Overslaan en naar de inhoud gaan
© Victoriano Moreno

Unieke vaartuigencollectie

Het MAS beheert de grootste verzameling historische vaartuigen van het land. De collectie stond jarenlang opgesteld onder de afdaken naast het Steen. Door de werkzaamheden aan de Scheldekaaien moest ze naar een nieuw onderkomen. De meeste vaartuigen vonden na een spectaculaire verhuisoperatie een nieuwe stek op de droogdokkensite.

Sleepboot 70 en drijvende stoomkraan 9 trekken er meteen de aandacht. Beide werden ze jarenlang onderhouden in de droogdokken. Nu liggen ze er opnieuw, maar dan als museumstuk. In hun schaduw ligt de schooltjalk De Gerlache.

Goed beschut in de ateliers liggen nog meer dan 50 schepen en bootjes, elk met hun eigen verhaal. Van ranke houten eenheidsklasses tot geklonken ijzeren binnenschepen. Van alledaagse werkbootjes tot een blinkende autoboot.

Wat zijn ze waard?

In 2018 werd de vaartuigencollectie van het MAS doorgelicht: wat is haar erfgoedwaarde? Een jaar lang werkten we aan een overzicht van de uitgebreide en diverse verzameling, samen met belanghebbenden en experts. Dat leidde tot een rapport over de cultuurhistorische waarden van elk collectiestuk.

Dat rapport is ook het eerste overzicht van deze bijzondere verzameling, die het MAS overnam van het Nationaal Scheepvaartmuseum. Het is een opstap naar een solide toekomstvisie op de collectie.

Meer over dit rapport lees je op de pagina Culturele waardenstelling vaartuigencollectie.

MAS en partners

Op de droogdokkensite vind je niet enkel de vaartuigencollectie van het MAS.  Verschillende stichtingen restaureren hier hun historisch schip:

  • de oudste nog overblijvende Belgische Ijslandvaarder François Musin van GATAM;
  • de houten mijnenveger Oudenaarde;
  • het lichtschip West-Hinder van stichting Maritiem Patrimonium;
  • Sail Training Association Belgium meert er buiten het seizoen aan met de Rupel en de Williwaw.

Het Vlaams agentschap voor Onroerend Erfgoed werkt er aan de conservatie van de Doelse kogge, een bijzonder middeleeuws schip dat is teruggevonden in het Deurganckdok.

Een unieke samenwerking is er met het Maritiem Museum Rotterdam, dat zorg draagt voor de laatste Antwerpse stadsgraanzuiger. Van tijd tot tijd verruilt die Rotterdam voor Antwerpen.

Vaartuigen collectie

Studie naar de culture waardenstelling

Een studie naar de cultuurhistorische waarden van de collectie vaartuigen van het MAS. De omschreven waarden vormen een basis om een toekomstvisie voor de vaartuigen uit te werken.

Zie ook

Graanzuiger 19

Graanzuiger 19 is een bijzondere machine. Het MAS en het Maritiem Museum Rotterdam werkten een soort van co-ouderschapsplan uit voor dit schip. De graanzuiger valt onder gezamenlijk beheer en zal de helft van de tijd in Antwerpen, de andere helft in Rotterdam aanmeren.

Graanzuiger 19: zo goed als nieuw

Graanzuiger 19 is een topstuk uit het maritiem erfgoed en werd in Nederland gerestaureerd met Vlaamse middelen. Hij keerde na een jaar terug van de scheefswerf in Franeker naar Rotterdam en komt in 2023 opnieuw naar Antwerpen.

havenkranen op de kaaien

Havenkranen

De grootste en meest indrukwekkende collectiestukken van het MAS ontdek je aan de Scheldekaaien: de havenkranen. En net voor de deur van het MAS bots je bijna op het pronkstuk uit onze collectie.

Meld je aan voor de nieuwsbrief