Hoewel de verzameling dingen van Jaap Kruithof net als het mythische kasteel van koning Arthur stilaan beschouwd zou kunnen worden als mysterieus en legendarisch, is het allicht dit niet wat hij in 2008 bedoelt wanneer hij zegt dat hij nu “camelot” verzamelt. Camelot in de betekenis van straatventer dus, met beide voeten in het banale, het dagdagelijkse, weg van het bijzondere. De verzameling van Jaap Kruithof, en zijn manier van het waarderen ervan, verschuift weg van het hetgeen hij zelf interessant vindt naar ‘het leven’, ‘zoals de mens is’.

Veel collagekunstenaars maken gebruik van waardeloze materialen als bronmateriaal. Ze recycleren weggegooide of in onbruik geraakte dragers en vormen het om tot nieuwe werken. Helemaal in de lijn van wat Jaap Kruithof schrijft: "Men moet bewaren, niet om het oude te verheerlijken, maar omdat we moeten hergebruiken in plaats van weggooien." zijn collagekunstenaars vaak verzamelaars, zoekend naar dingen die voor hen waarde hebben, en mogelijk voor niemand anders.

COUPEE collage collective tekende daarom enthousiast in op de ‘upcycling grondstof-collectie’ oproep van het MAS, om aan de slag te gaan met een selectie uit deze collectie. We kregen hiervoor de dozen 27, 62, 106, 120, 122 en 153 ter beschikking.

Met de gedachte van camelot in het achterhoofd werden ‘de dingen’ op zondag 6 september uitgestald zoals koopwaar op een rommelmarkt, en nodigden we 13 boeiende hedendaagse kunstenaars uit om te komen snuisteren, met één opdracht in het achterhoofd: selecteer één of meerdere voorwerpen, ga er mee aan de slag, herinterpreer ze, en verwerk deze in alle vrijheid.

Wat we met de resultaten hiervan zullen aanvangen, komt u stapsgewijs te weten via deze blog. Ook de individuele kunstenaars zullen via deze blog een blik gunnen op het proces dat ze lopen.

man zit gehurkt tussen uitgestalde objecten op de grond mensen bekijken de objecten die op de grond staan glazen objecten staan uitgestald op de grond

 

Meld je aan voor onze nieuwsbrief